מכורים למסכים

2
195
זוהר אביב - סופרת ילדים - נתניה
זוהר אביב - סופרת הילדים והנוער

בעידן בו שמונה מכל עשרה ילדים עד גיל 12 נחשפו לתכנים בלתי הולמים בטלפונים הניידים שלהם, ויותר ויותר הורים מודים שאין להם קצה של חוט מה עושים ילדיהם בניידים ואיך מנתקים אותם מחצר המשחקים הוירטואלית כדי שייחשפו לעולם האמיתי – דווקא בתקופה זו חל גידול במספר הילדים הנחשפים, מחדש, לעולם הספר.

סופרת הילדים זוהר אביב, תושבת נתניה שכתבה למעלה משבעים ספרים בנושאים של אי-אלימות וקבלת השונה, מודה שהיא רגילה להיות עם האצבע על הדופק של הדור הצעיר. "הכל משתנה מול העיניים", אומרת זוהר אביב לעיתון נתניה און ליין: "הצרכים של הילדים היום מקבלים תפנית. הכל יותר חברתי, יותר קצר, הפרעות קשב וריכוז מכריחים את כולנו לשנות את קצב הריקוד. כל מה שאני רוצה זה לגרום לילד להיות מודע לאפשרויות ולעזור לו ללטש אותו".

ספרה החדש יהלומים באקווריום פועל לקידום רצון זה. ספר המתח כתוב בפרקים קצרים, בין השאר, כדי לסייע לילדים שפחות מורגלים בקריאה, להתמודד עם הטקסט. כל פרק מסופר מפיה של דמות אחרת – כאשר הדמות המרכזית, ילד בשם דקל, מתמודד עם בלק אאוט שחוזר אצלו במבחנים ובמצבי לחץ – מתח אשר גורם לו לאבד את ביטחונו העצמי. את הספר עצמו כתבה זוהר אביב, לאחר שהתייעצה עם פסיכולוגים ויועצות מקצועיות, שסייעו לה לשלב טיפים בנושאים המטרידים את הילדים, ועוד יותר, את ההורים עצמם: התמודדות עם מצבי לחץ, כיצד משיגים רוגע, ואיך משפרים את הביטחון העצמי.

זוהר אביב במסר לילדים וגם להורים: בכל הרצאה המיועדת לילדים, כחלק ממסע למידה בו הילדים לומדים על ספרות ועל ספריי בטרם מתקיים המפגש, אני חוזרת ואומרת: 'אלה שמצליחים לשלב בין זמן מסך לזמן קריאת ספרים, יצליחו לעקוף את אלה שרגילים להיות רק במסכים

הספר מרתק ומותח ומספר על חיי הים באקווריום הענק בתאילנד. מאין הרעיון?
"כמו כל ספר שאני כותבת, הכל מתחיל בהשראה ובשילוב שיחות שאני מקיימת עם ילדים בהרצאות שאני מעבירה או בקבוצות ילדים העוקבות אחר ספריי ואשר הקימו מועדוני קריאה לספריי. לפני כשנתיים טסתי עם בתי הפרטית לטיול בת מצווה שהבטחתי לה לפני יותר מעשר שנים. ביקרנו שם באקווריום ענק ומרשים, שכל קירותיו עשויים זכוכית – כך שהרגשנו מוקפים בעולם הים. זו הייתה חוויה שנצרבה בי ולקחה את הדמיון שלי למקומות נהדרים. היה לי כיף לחזור אל הטיול ואל החוויות בעזרת הסיפור שכתבתי על זוג תאומים, שהוריהם לוקחים אותם לתאילנד כמתנת יום הולדת. גיבור הספר, דקל, נשאב לאקווריום להרפתקה שמביאה אותו להתמודדות עם עצמו ועם הבלקאאוט אותו הוא חווה במצבי לחץ. הילדים שקראו את הספר עוד בטרם יצא לאור, אמרו לי שהספר מותח ומרתק ולימד אותם להתמודד עם מצבי לחץ. הילדים גם התייחסו לכללים לשימוש מושכל בטלפון נייד המופיעים בספר, ורבים מהם סיפרו לי שאימצו את הכללים ופתאום הם נחשפו להרבה יותר עולמות תוכן. הטיפים והכללים המשולבים בספר, עוררו עניין גם בהורים רבים".

כחלק מפרויקט לעידוד הקריאה וחשיפת עולם התוכן, את מרצה בבתי ספר ברחבי העיר נתניה. מהן התגובות?
"התגובות מצוינות. בכל הרצאה המיועדת לילדים, כחלק ממסע למידה בו הילדים לומדים על ספרות ועל ספריי בטרם מתקיים המפגש, אני חוזרת ואומרת: 'אלה שמצליחים לשלב בין זמן מסך לזמן קריאת ספרים, יצליחו לעקוף את אלה שרגילים להיות רק במסכים'. חשוב יותר, לטעמי, שהורים לילדים ילמדו לשלב בין זמן מסך לילדיהם שלהם. חשיבות הקריאה והספר, על פי מחקרים, מפתחים אצל ילדינו שפה עשירה, דמיון, סבלנות, דחיית סיפוקים ועוד. רק זמן מסך משיג את ההיפך. אחת הטעויות הגדולות יותר שהורים עושים, נעוצה בגישה שאם יתנו הכל לילד על מגש של כסף, הוא יעריך יותר. זו טעות. אין תחליף לשיחה בין הורים לילדים, לחוויות משותפות, למשחקי קופסא משפחתיים ולניצול הזמן הפנוי ושילובו בין ספרים למסכים".

כתבות נוספות העשויות לעניין אתכם: 

תלמידות נתניה זכו בשלושת המקומות הראשונים בחידון מתמטיקה ארצי

רימון גולדמן מציגה: בואו נדבר על זה

קורא בצבע – אמנות שהיא קסם אמיתי

2 תגובות

  1. אכן חשוב ביותר לעודד את הילדים לאהבת הקריאה, וזוהר אביב עושה זאת בכישרון רב!

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן