חשיפה: שודדי המוניות פשטו על העיר נתניה

2
136

תחקיר נתניה און ליין – ksn חושף את השיטה בה פועלות כנופיות משטחי הרשות המתמחות בשוד מוניות. הקורבנות מנתניה מדברים.

בשעות אחר הצהריים של יום שישי האחרון אירע שוד אלים של מונית באזור צומת תפוח בשומרון – בשטח מדינת ישראל מאחורי הקו הירוק.  הקורבן, נהג מונית מנתניה, הוא לא הראשון וגם לא האחרון ששילם את המחיר הכבד של החוק המחייב אותו לאסוף כל נוסע, עם מינימום אפשרויות לסרב לנסיעה.

נהג המונית מנתניה, כך עולה מבדיקת נתניה און ליין – ksn, הוזמן לנסיעה באמצעות הטלפון הנייד שלו. הנהג אסף בן מיעוטים מנתניה, שביקש להגיע לאזור צומת תפוח – כזכור – שטח מדינת ישראל. כמה מאות מטרים לפני הצומת, ביקש בן המיעוטים מהנהג לעצור את הרכב, בטענה כי אחיו אמור לאסוף אותו. הנהג שעצר את הרכב הותקף על-ידי הנוסע ודמות נוספת שהגיחה מהשיחים. השניים ניסו באמצעות שוקר חשמלי לנטרל את הנהג שהגן על עצמו. בהמשך שלפו אקדח. רק אז נכנע הנהג ומסר את מוניתו.

צילום fotolia
צילום fotolia

נהג רכב שעבר במקרה במקום והבחין בנהג החבול, אסף אותו והסיע אותו למחסום של צה"ל. החיילים הזעיקו את המשטרה. בדיקה שבוצעה על-ידי חברת איתוראן הצביעה על-כך, שהמונית הוסעה על-ידי השודדים לאזור שכם – שם נעלמו עקבותיה.

בדיקת נתניה און ליין – ksn מעלה, כי במהלך השנה האחרונה נתקבלו עשרות דיווחים על מקרים דומים; בארבעה מקרים לפחות שאירעו בחודשים האחרונים, נשדדו, הוכו ונחבלו נהגי מוניות מנתניה. "לדעתי, ש בעיה ביטחונית בכל נושא התיאום בין הרשות הפלשתינית והצבא", ציין לנתניה און ליין – ksn נהג מונית מנתניה: "גל חטיפות של נהגי מונית. באים אנשים שנראים נורמטיביים ומבקשים שנסיע אותם. אנחנו, גם בגלל תום לב וגם בגלל שמדובר בחוק, מסיעים אותם. אם לא ניקח אותם, יאמרו שאנחנו גזענים ויש סיכוי שאפילו יתבעו אותנו".

לדברי נהג המונית, לפני מספר שנים, גם-כן בעקבות גל מקרים דומה, היה תיאום מלא מול הרשות הפלשתינית ורכבים ישראלים שהוכנסו לתחומי הרשות נבדקו ודרכים חלופיות בהן השתמשו שודדי וגנבי רכבים נחסמו. "מתחיל להיות מפחיד להסיע בני מיעוטים. יש לנו נוסעים קבועים, שגם מהם אנחנו מתחילים לפחד. יש לנו איתוראן, יש לנו ביטוחים, אבל עם כל מה שאנחנו עוברים, זה לא מספיק. אם השלטונות לא ישימו לב לתופעה, זה יהפוך להרגל".

חוסר אונים

לא רק מקרי השוד מטרידים את מנוחת נהגי נתניה, אלא גם מה שהם מכנים תחושת הביטחון שנעלמה וחוסר האונים. "יותר ויותר נהגים מדברים על-כך, שיש תחושה שהרבה לא נעשה על-ידי המשטרה וגורמי הביטחון. כל עוד נהגים לא נהרגים, הנושא בקושי עולה לסדר היום וכמעט ולא מוזכר בתקשורת. השודדים למדו את השיטה: נוסע אדם אחד, מבקש שיעצרו לו בתחומי הקו הירוק – שם מחכה לו מישהו נוסף ושניהם תוקפים את הנהג".

שיטה מוכרת

דובר מחוז ש"י, רפ"ק דודי אסרף, אישר לנתניה און ליין – ksn, כי במשטרה מודעים לתופעה. לדבריו, בשלוש השנים האחרונות היו עשרות מקרי שוד של נהגי מוניות. נהגים רבים מתפתים להסיע נוסעים לאזורים מסוכנים ולא שועים לאזהרות הרבות שהמשטרה מפרסמת: "אנחנו תמיד מזהירים נהגי מוניות לא להתפתות. המודל הוא אותו מודל והחוליות אוהבות בעיקר מוניות. בכל פעם אנחנו מוציאים אזהרות ואף דיברנו עם יו"ר ארגון נהגי המוניות וביקשנו להתריע בנושא. צריך לנקוט במשנה זהירות. במידה ונהג יוצא לנסיעה כזו, שיודיע לתחנת המוניות או שייקח איתו עוד מישהו. לא להתפתות להיכנס לשטחי A. לא להתפתות לשכנועים של נסיעה של עוד 100 מטרים או עוד 200 מטרים".

רפ"ק אסרף הוסיף, כי בשנים האחרונות נתפסו חמש חוליות, שלכל אחת מהן אילן יוחסין מפואר ושרשרת אירועים של מקרי שוד אלימים: "גם היחידה המרכזית שלנו מטפלת בתופעה, אבל בסוף כמה שלא נזהיר, אם הנהג לא יזהר, לא נוכל לעשות דבר. אנחנו לא יכולים להיות בכל מקום בכל רגע נתון. רק מניעה תעצור את האירועים האלה – ולכן אנחנו מוציאים כל הזמן אזהרות".

יו"ר ארגון נהגי המוניות הארצי, יהודה בר אור, מודע אף הוא לתופעה. לדבריו, אם קיים חשד רשאים נהגי המוניות לבקש מהנוסעים תעודת זהות או אישור שהיה בארץ. למקרה הספציפי הוסיף: "לצערי, אם המונית הוזמנה, אנחנו בבעיה. על-מנת שנוכל לטפל בתופעה מול הרשויות תחנות המוניות בהם אירעו המקרים, צריכות לפנות אלינו ולהתלונן על נוהל הבדיקה של המוניות שנכנסות לרשות הפלשתינית. כבר נפנה לוועדות המתאימות בכנסת". הבעיה בבדיקת תעודות הזהות או בבדיקת אישור שהייה בארץ מורכבת עוד יותר, כיוון שבמקרים רבים מדובר בעבריינים המזייפים את התעודות ורק למשטרה ולכוחות הביטחון יכולת לבדוק האם התעודה מזויפת או לא – מה שלא באמת עוזר לנהג המונית התמים.

מי שמגדיר את התופעה כמסוכנת מאוד הוא יניב בר, מנהל מערך האכיפה של איתוראן. לדבריו, לנהגי המוניות יש אפשרות להשתמש בלחצן מצוקה – פעולה שתזניק מיידית צוותי חילוץ ועזרה – אלא שגם זמן התגובה באירועים הנמשכים דקות ספורות – לעיתים בעייתי: "לצערי, זה לא השוד הראשון וגם לא האחרון. נהגי המוניות צריכים להיות זהירים. לנו, כחברה, אין אפשרות למנוע את המקרים האלה. צריך להיות הרבה יותר ערניים. נהגי המוניות הם טרף קל מבחינת החוליות"

במשרד התחבורה לא התייחסו לתופעה ולדרכי ההתמודדות איתה ומסרו בתגובה לנתניה און ליין – ksn, כי "משטרת ישראל אחראית על נושא ביטחון התושבים ובכללם, גם על הנוסעים ונהגי המוניות בתחבורה הציבורית". ממשרד הביטחון לא נמסרה עד לשעת מועד סגירת הכתבה תגובה.

 

2 תגובות

  1. הגיע הזמן שאירגון נהגי המוניות יוציא תקנון להתנהגות ואיסוף נוסעים והסעיף הראשון יהיה "סרוב לאסוף ולהסיע נוסע הנראה לו חשוד".
    כשיתרבו התלונות לפי סעיף זה משרד התחבורה יאלץ להתייחס לכך.
    עדיף כך מלאבד חיים/מונית.

  2. הבעיה אינה בתקנות, אלא בחוק עצמו האוסר על נהגי מוניות לבצע אפליה – אלא במקרה בו אין לאדם אותו מסיעים אישור שהייה ו/או תעודת זהות מתאימה. הבעיה היא, שלמרבית חברי הכנופיה תעודות מזויפות.

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן