ראשי הרשויות בשרון נגד הקמת שדה תעופה בשטחן

1
179
צילום פוטוליה

 

כפר יונה, אבן יהודה, המועצה האזורית עמק חפר, המועצה האזורית חוף השרון, רעננה, הרצליה והעיר נתניה – הן רק חלק מהרשויות שהתאגדו כנגד כוונת המדינה להקים שדה תעופה בלב אזור השרון, שיחליף את שדה התעופה למטוסים קלים בהרצליה ובהמשך את שדה דב שעתיד להיסגר. בשלב זה בוחנת המדינה שורה של חלופות שנמצאו מתאימות: ארבע מהן באזור עמק חפר ואחת מהן בשטח השיפוט של חוף השרון (בצרה).

לפני כשבוע התקיימה ועדת היגוי לבחינת חלופות לשדה תעופה לתעופה כללית. ישיבת ועדת ההיגוי שהתקיימה בירושלים, בהתאם להנחיות הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מערך התשתיות הלאומיות, דנה במציאת מיקום חלופי לשדה התעופה בהרצליה – אך לא רק – אלא שזו הוועדה האמונה גם על מציאת חלופה בהמשך לשדה דב כשהמטרה הסופית היא הקמת שדה תעופה אחד וגדול. מתוך 20 חלופות שנבחנו, גילו ראשי הרשויות מכל האזור שללא ידיעתם, בחרה הוועדה שלוש חלופות מובילות: אתר חרוצים הסמוך לבצרה, אתר בית הלוי ואתר חדרה מזרח הממוקם בשטחי עמק חפר.

עמק חפר רותחת
ראש מטה המאבק בעמק חפר, עופר כהן, לא מצליח להבין את דרך החשיבה של המדינה. מועצת עמק חפר, כך אמר בדיון, היא הרשות היחידה בארץ המשתרעת מהים ועד לקו הירוק. היא גם הרשות היחידה בארץ, שכל תשתיות המדינה עוברות דרכה. בנוסף, עמק חפר היא אחת משתי הרשויות בהן מתוכנן לקום מתקן גז. "במידה ויוחלט להקים שדה תעופה בעמק חפר, יחוסל המסדרון האווירי של עשרות אלפי ציפורים נודדות – מה שיוביל מעבר לנזק אקולוגי, גם לנזק כלכלי אדיר למגדלי הדגים. מבחינת עוצמת הרעש וזיהום האוויר, כך על-פי המומחים, הקמת שדה התעופה תוביל לחיסול לולים ורפתות ותפגע אף בייצור הדבש ואיכותו.

אל כהן הצטרפו יו"ר ועד חניאל, רן ברנר ועו"ד חגי אשלגי נציג כפר מונש, שהדגישו כי נחיתות והמראות המטוסים ישפיעו על הצביון של כל האזור.

אצבע מאשימה הפנה ראש מועצת עמק חפר, רני אידן, שמחה בתוקף על-כך, שנבחנת חלופה רביעית בסמוך למושב בית הלוי, זאת בנוסף לשלוש החלופות הידועות בעמק חפר, כאשר לטענת אידן, ניתנה הנחיה שלא לשתף את המועצה במידע זה והיא התגלתה במקרה.

שכחו לספר לחוף השרון ולנתניה
עיריות נתניה, רעננה, הרצליה ומועצת חוף השרון, הופתעו גם הן מהכוונה להקים שדה תעופה באזור. במכתב משותף שהוציאו נמסר: "הובא לידיעתנו במפתיע, ללא כל התראה מוקדמת, כי רשות שדות התעופה ממליצה להעתיק את שדה התעופה האזרחי ממיקומו הנוכחי בהרצליה אל לב שטח המועצה האזורית חוף השרון. על-פי התכנית המוצעת יבנה שדה תעופה חדש בלב הריאה הירוקה של אזור השרון, על שטח שמורת הטבע חרוצים, בצמוד לבתי המושבים בני ציון ובצרה".

עוד נכתב: "רשות שדות התעופה לא פנתה מעולם למועצת חוף השרון או לערים השכנות ולא הציגה בפני אף גורם מקומי את תכניותיה… אם ההצעה תתקבל, זו תהיה בכייה לדורות שתגרום לנזקים סביבתיים, תכנוניים, חסרי תקדים וחלילה גם לפגיעה בנפש". מ"מ ראש עיריית נתניה, אלי דלל, מסר בתגובה לעיתון השרון שלי: "אמרתי את זה בצורה ברורה: לא יקום ולא יהיה. נתנגד בכל תוקף. לא יכול להיות שמטרד שנמצא בהרצליה יעבירו אותו לנתניה".

זעם באבן יהודה וכפר יונה 
אל רשימת הערים והרשויות המתנגדות הצטרפה גם עיריית כפר יונה. ראש עיריית כפר יונה תקף את האחראיים בצורה ישירה: "מסתבר שתהליך בחינה ראשוני נעשה במשך כשמונה חודשים. להפתעת כל המשתתפים שנכחו (היו עשרות נוכחים מיישובי חוף השרון, עמק חפר, כפר יונה, רעננה, מנהל מקרקעי ישראל, מוסדות התכנון וכו') כל העבודה שנעשתה עד כה, נעשתה ללא שום דו שיח עם בעלי העניין, קרי, נציגי ותושבי הרשויות". עוד ציין דרעי, כי "לא ייתכן שעבודה שכזו, בעלת השפעות קריטיות על הסביבה, נעשתה ללא כל שיתוף פעולה ויידוע הציבור. המחלוקות שעלו התייחסו גם לעצם התהליך שהתבצע והביא לגמר את חלופת בית הלוי. הדבר החמור ביותר שהיה, מתייחס לכך שהעבודה שבוצעה התעלמה לחלוטין מרקע תכנוני קיים ומאושר. מדובר בפעולה בסיסית מתבקשת שכלל לא נעשה".

עו"ד מיטל יצחקי, חברת מועצת כפר יונה, מסיעת "כפר ביחד" הוסיפה: "האופציה הראשונה עליה דובר בעבר היא העיר ערד, שבסמוך לה כבר קיים מנחת ואין שם הפרעה אזורית. החלופה בבית הלוי, בבצרה או בחדרה מזרח לא זו בלבד שתפגענה בחיי תושבי כל אזור השרון הצפוני, הרי שתפגע קשות באוכלוסיית ציפורי הבר הנודדות. מדובר בהחלטה טרגית ומסוכנת ממנה יסבלו מאות אלפי תושבי אזור השרון הצפוני".

ממועצת אבן יהודה נמסר, כי "הכוונה להקים שדה תעופה אזרחי באזור השרון בסמוך לאבן יהודה, מדאיגה מאוד את ראש המועצה, אבי הררי ותושבי המושבה. תכנית הקמת השדה תגרום למפגעי רעש קשים, עומסי תנועה כבדים, הפרעה בלתי נסבלת באיכות החיים של התושבים ולירידת ערך הנכסים. המועצה תפעל בכל האמצעים והכלים העומדים לרשותה במסגרת החוק כדי למנוע את הקמת השדה".

מרשות שדות התעופה נמסר בתגובה למערכות העיתונים נתניה און ליין וכן השרון שלי, כי רשות שדות התעופה בוחנת מספר חלופות לשדה התעופה הרצליה לכשיסתיימו הבדיקות ויקבע מקום חליפי ניתן יהיה להתייחס. ברשות שדות התעופה לא התייחסו לשאלה מדוע הרשויות לא שותפו בכוונות ובבדיקות שכבר בוצעו.

תגובה 1

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן