חוף פולג בין החופים המלוכלכים בארץ

0
944
חוף ים. ארכיון נתניה און ליין

עונת הרחצה 2017 נפתחה עם שיפור משמעותי בהשוואה לתקופה המקבילה, כך נמסר מהמשרד להגנת הסביבה. על פי תמונת המצב עם פתיחת עונת הרחצה – הרשות החופית המלוכלכת ביותר היא חוף השרון הרשויות החופיות הנקיות ביותר הן אשדוד, אילת, ג'יסר א-זרקה, באר טוביה, עמק חפר, ראשון לציון, תל אביב-יפו ומטה אשר . בתקופה המקבילה בשנה שעברה נמצאו רק 33.3% מהחופים נקיים.

בנוסף ממדד "חוף נקי" של המשרד להגנת הסביבה לתאריכים 11-25 באפריל עולה, כי 60% מהחופים דורגו כ"נקיים" עד "נקיים מאוד" – זאת, לעומת 33.3% בתקופה המקבילה אשתקד. במדד הקודם, 63.1% מהחופים דורגו כ"נקיים" עד "נקיים מאוד".

חוף פולג צפון תפס את מקומו בקטגוריית החופים המלוכלכים ביותר בארץ יחד עם חוף גלים וחוף ארסוף דרום. מהמשרד להגנת הסביבה נמסר, כי כי האחריות לניקיון החופים הנבדקים היא בידי הרשויות המקומיות. בעיריית נתניה טעו, כי חופי נתניה נמצאו נקיים וכי במשרד להגנת הסביבה עשו טעות בהתייחסם לשפך פולג הנמצא באחריות רשות הטבע והגנים.

תופעת הפסולת בים ובחופים מהווה בעיה גלובלית ופוגעת בחופי העולם כולו וגם בישראל. לפי הערכות שונות, מדי שנה מושלכים לימים ולאוקיינוסים כ-20 מיליון טונות של פסולת, שרובה הגדול פלסטיק שכמעט ואינו מתכלה.

הפסולת בים ובחופים מחוללת נזקים כלכליים, חברתיים, בריאותיים, סביבתיים ואסתטיים כבדים. 80% מהפסולת הימית היא ממקורות יבשתיים ו-20% מאוניות ודייג.

פלסטיק מהווה כ-60-80% מהפסולת, ולפי ההערכות, 13-18 אלף חלקי פסולת פלסטיק צפים בכל קמ"ר באוקיינוסים. הים התיכון בכללו וחופי מדינת ישראל בפרט סובלים אף הם מבעיה זו.

תוכנית חוף נקי של המשרד להגנת הסביבה פועלת משנת 2005 במטרה לשמור על חופי הים הלא מוכרזים נקיים במהלך כל השנה. מדד חוף נקי הוא כלי המשמש להערכה אחידה ואובייקטיבית של מידת ניקיון חופי הארץ הלא מוכרזים, בים התיכון ובמפרץ אילת.

מדד "חוף נקי" מתפרסם אחת לשבועיים על-ידי המשרד להגנת הסביבה, במסגרתו נשלחים מפקחי המשרד לבדוק 66 רצועות חוף לא מוכרזות ובודקים את נקיונן.

לקראת פתיחת עונת הרחצה וחגיגות יום העצמאות, המשרד להגנת הסביבה קורא לנופשים, למטיילים ולחוגגים לאסוף אחריהם את שאריות הפסולת והכלים החד-פעמיים, ולהימנע מזיהום ומלכלוך חופי ישראל.

מעיריית נתניה נמסר, כי "חופי נתניה נמצאו נקיים במדד הניקיון של המשרד לאיכות הסביבה, יש לשים לב, כי משפך פולג ועד חוף געש, הנמצאים בתחום רשות הטבע והגנים, נמצא החוף מלוכלך. נציין עוד, כי נתקבלו גם תוצאות מי הים בחופי נתניה, אשר נמצאו גם הם נקיים. עיריית נתניה משקיעה משאבים רבים בניקיון ותחזוקת חופי העיר וזכתה גם השנה בתו האיכות "הדגל הכחול" הבינלאומי, לכל תשעת חופי הרחצה".

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן