השירות הפסיכולוגי-חינוכי מרחיב את תמיכתו בתלמידים

1
248
יעל גלזר, מנהלת השירות הפסיכולוגי-חינוכי. צילום באדיבות עיריית נתניה

השירות הפסיכולוגי-חינוכי התפתחותי – התבשר בימים אלה על קבלת אישור להפעלת ארבעה פרויקטים נוספים לטובת אוכלוסיות ייעודיות בנתניה. הפרויקטים מיועדים לילדים והורים, ובמקרים מסוימים אף לצוותים חינוכיים בגיל הרך ובבתי הספר היסודיים והעל יסודיים.

בין הפרויקטים, תתקיים סדנה ל"התמודדות עם מחלה במשפחה" – לדברי יעל גלזנר, מנהלת השירות הפסיכולוגי, ילדים חולים מקבלים בדרך כלל מענה במקומות הטיפול כדוגמת בתי חולים. לעומת זאת אחיהם והוריהם של ילדים החולים במחלות כרוניות או ילדים שהחלימו ממחלות מסכנות חיים אינם מקבלים תמיכה מספקת. הקבוצה מאפשרת שיתוף, הפגת תחושת הבדידות והפחתת תחושת החריגות, הנלוות להתמודדות עם מחלה של קרוב משפחה מדרגה ראשונה ומעניקה מענה פסיכו-חינוכי המסייע בהתמודדות.

בנוסף יפעיל השירות הפסיכולוגי פרויקט ייחודי בבית ספר רבין. כידוע, בבית הספר לומדים תלמידים המשתתפים בנבחרות ספורט וזוכים בהישגים משמעותיים. העיסוק האינטנסיבי בתחום הספורט והחתירה למצויינות, מעלים את הסיכון לקשיים בתחום הרגשי במיוחד לאור גילם הצעיר. התוכנית תוכננה לתלמידים, הורים, מאמנים וכן לצוות בית הספר. יעדי התוכנית הם הקניית מידע פסיכו-חינוכי להורים ולצוות, יצירת שיתופי פעולה בין הגורמים, מתן תמיכה והקניית כלים לתלמידים להתמודדות.

כמו כן תפתחנה קבוצות תמיכה למשפחות חד הוריות עבור הורים לתלמידים בבתי הספר היסודיים ("ילדים זה שמחה"), לאחר שבמהלך השנים הולך וגדל אחוז המשפחות החד הוריות באוכלוסייה. זאת כתוצאה מתהליכי פרידה, גירושין, אלמנות והורות יחידנית, המציפים צרכים וסוגיות ייחודיות בתפקידו של ההורה. השירות הפסיכולוגי פיתח סדנה של שישה מפגשים, לסייע למשפחות חד הוריות בתפקידם המורכב.

תוכנית נוספת – "לדעת כדי למנוע" מיועדת לנערים ונערות הלומדים בחטיבות הביניים וחשופים להתנהגויות מסכנות ואף נמצאים בסכנת נשירה. התוכנית כוללת קבוצות לנערים ונערות, להוריהם ולצוות החינוכי, כשמטרת התוכנית היא צמצום התנהגויות מסכנות, הרחבת הידע הפסיכו-חינוכי בנושא, מתן תמיכה להורים ולצוות והקניית כלים להתמודדות. בנוסף יזם השירות הפסיכולוגי מענה רב תרבותי להורים ולתלמידים.

לדברי גלזנר, נתניה הינה עיר קולטת עליה ומרובת תרבויות: "הקהילה בעיר אוצרת בחובה מגוון תרבותי רחב ועשיר. לכל תרבות נכסים משלה וחשוב לחלוק יחד את אוצרות הניסיון והחוויות שנצברו בתרבויות השונות בתהליך גידול הילדים וללמוד מחכמתן. רק דרך שבה מתקיימת רגישות תרבותית, הקשבה ופתיחות ללמידה תחזק את המקורות הפנימיים של ההורים. השירות הפסיכולוגי השקיע מאמץ רב בפיתוח תוכניות עפ"י תפיסות אלו לעולים מחבר העמים, מצרפת ומאתיופיה".

במסגרת זו, ירצו פסיכולוגים בשפה הרוסית, להורים דוברי רוסית שילדיהם בגן חובה. התוכנית נבנתה בשיתוף פעולה עם אגף קליטה ואגף גיל רך, כאשר ההרצאות מתייחסות לציפיות של ההורים ממסגרת החינוך, תוך חיבור לזיכרונות הילדות שלהם מחבר העמים. בין הנושאים: דו לשוניות וההשלכות על תהליך רכישת הקריאה והכתיבה, מוכנות לכיתה א', הסתגלות במעבר לא' וסמכות הורית.

לעולי צרפת יינתנו טיפולים בשפה הצרפתית וכן הדרכות להורים סביב נושאים הקשורים לעליה וקליטה.

להורים מקהילת יוצאי אתיופיה יבנו סדנאות ייחודיות בהם ישתתפו גם הורים מקהילות אחרות. מטרת התכנית היא חיזוק הכישורים והמיומנויות ההוריות, פיתוח תקשורת בין הורים וילדים וחיזוק הקשר בין ההורים לבין מערכת החינוך. הסדנאות נבנו בתפיסה רב תרבותית, הדוגלת בשיתוף ולמידה בין תרבויות מתוך כבוד הדדי ובניית קירבה ואמון והן ינתנו במספר גנים ובתי ספר.

תוכניות אלו מצטרפות לתוכניות קיימות שהשירות הפסיכולוגי, בתמיכת אגף החינוך בעיריית נתניה, מפעיל בעיר, לרבות "קפה הורים", "הרצאות בכל גן", "התוכנית הלאומית למניעת אובדנות".

ביצוע הפרויקטים והתוכניות הייחודיות יתאפשר לאחר שהתקבל אישור לכך מהשירות הפסיכולוגי הארצי. מימון הפרויקטים יהיה משותף לשירות הפסיכולוגי הארצי ולעיריית נתניה.

תגובה 1

  1. בהחלט הגיע הזמן. מדובר בשירות חשוב מאין כמוהו בעיקר במערכת החינוך של העיר נתניה…

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן