הרב דוד שלוש, רבה הספרדי הראשי של נתניה, הלך לעולמו

0
358
הרב דוד שלוש זצ
הרב הצדיק דוד שלוש זצ"ל. צילום ארכיון איציק בן שושן, נתניה 2015

הרב דוד שלוש, הרב הספרדי הראשי של נתניה, הלך לעולמו. בן 96 היה במותו. בתפקיד רבה הראשי של נתניה כיהן למעלה מ-63 שנה – עד יום מותו.

הרב דוד שלוש נולד בשנת 1920 בעיר העתיקה בירושלים לרב יוסף שלוש. הרב שלוש למד בצעירותו בישיבת פורת יוסף, יחד עם שורה של רבנים שלעתיד, כמוהו, הפכו למנהיגים הלכתיים פורצי דרך, בהם הרב עובדיה יוסף.

בשנות השישים של המאה הקודמת נשלח הרב שלוש על-ידי הראשון לציון, הרב בן ציון מאיר חי עוזיאל, לשמש כרבה הספרדי הראשי של העיר נתניה – תפקיד אותו מילא עד ליום מותו, ובמשך למעלה משלושים שנה במסגרת תפקידו, שימש כרב הראשי היחיד בעיר.

עם הגיעו לעיר נתניה פעל להקמת בתי כנסת רבים במרכז העיר, אותם נהג לפקוד דרך קבע ולשוחח עם המתפללים הרבים אותם הכיר אישית. בהמשך, עם הקמת שכונת משכנות זבולון, כיהן כרב בית הכנסת "זכור לדוד" הקרוי על שם סבו אשר שימש ראש ישיבה בעיר מרקש במרוקו. את ילדיו חינך על דרך התורה ואהבת הארץ, ובשל גישתו ההלכתית היה הרב שלוש מקובל על ציבור רחב, אשכנזים ומזרחיים, מסורתיים, דתיים ציונים לאומיים ואף חרדים.

במהלך השנים חיבר הרב שלוש מעל 30 ספרים בהן פסיקותיו וחידושיו. גישתו החריפה והחדשנית בתפיסת ההלכה, כפי שנהגו חבריו לספסל הלימודים בצעירותו, בלטה מאוד ואף זכתה לפרסומים רבים בעולם ההלכה וכן בתקשורת החילונית.

כחלק מגישתו הייחודית התפרסם הרב שלוש בעיקרון השמירה על המסורות והמנהגים של כל עדה ועדה. עיקרון זה נשמר עד היום בעיר נתניה, בה הרב המחתן זוגות עושה זאת על-פי מנהגי עדת הגבר. את מהלכו זה הסביר בשורה של ספרים ופסיקות, בהן הרחיב על חשיבות שמירת המסורות והמנהגים, לצד הכרת מסורות ומנהגים של כלל העדות.

גישתו המקלה לעולים מאתיופיה בשנות השמונים של המאה הקודמת, זכתה לתמיכה רחבה בציבור ואולם להתנגדות הממסד הרבני שדגל בגיור לחומרה. כיוון שלא רצה לפסוק נגד הרבנות הראשית באותה עת, הסתפק הרב שלוש בהצהרה מבוססת על אמון כי הנישאים יטבלו בים. בהמשך, גישתו התקבלה.
בשנות השמונים הקים הרב שלוש, שנחשב לאחד הידענים הגדולים בעולם היהדות בנושא הלכות כשרות, את מערך הכשרות בעיר נתניה. הרב התפרסם מחד בהקפדתו בקטנה כחמורה, ומנגד בשפע פתרונות יצירתיים ועבודה משותפת עם בעלי עסקים. באותה עת, בה מעמדה של תעודת הכשרות ברמה הארצית היה בשפל המדרגה ולא נחשבה כמספיקה על-ידי המהדרין, נחשבה תעודת הכשרות בנתניה, בחתימתו של הרב שלוש, כהכשר מספק – גם למהדרין.
בלילה שבין שלישי לרביעי (08.06) הובהל הרב שלוש לבית החולים לניאדו בעיר נתניה – שם הלך לעולמו.

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן