בתי כנסת – כן; מועדוני נוער – לא?

0
254
מקלט ציבורי
המקלט הציבורי בגן גורדון. צילום אלון שמואלוביץ'

בימים אלה הולך ומוקם במקלט הציבורי בגן גורדון בית כנסת. הקמת בית הכנסת הדליקה נורה אדומה בקרב חברת ועד צפון העיר, נורית קרטן, אשר פעלה, יחד עם חברי הוועד, לפתיחת מועדוני נוער נוספים במקלטים ציבורים, אך נתקלה בסירוב גורף. נציגי עיריית נתניה, מולם התנהלה קרטן, מסרו לה, כי על פי הוראת פיקוד העורף אסור לאפשר במקלט ציבורי שום שימוש חוץ מייעודו המקורי.

באופן תמוה, מספר חודשים לאחר האיסור, הוקם במקלט הציבורי בגן יהושע בית כנסת. בעקבות הקמת בית הכנסת פנתה מערכת נתניה און ליין לעיריית נתניה בבקשה לדעת מי אישר הקמת בית כנסת ומדוע מספר חודשים קודם סורבה בקשה להקים במקום מועדון נוער. בעיריית נתניה התחמקו מתשובות ונמסר אז, כי בית הכנסת ייסגר. ואכן בית הכנסת בגן יהושע נסגר והמקלט נחתם וננעל.

כאמור בימים אלה הולך ומוקם בית כנסת במקלט הציבורי בגן גורדון. מדובר צה"ל היפנו את מערכת נתניה און ליין לאתר פיקוד העורף, שם מובאת התייחסות גם לשימוש במקלטים ציבוריים. מבדיקת העיתון עולה, כי פיקוד העורף לא רק שלא אוסר שימושים נוספים במקלטים ציבוריים, אלא אף מעודד זאת. על פי פיקוד העורף מותר להשתמש במקלט ציבורי למטרות הבאות: תרבות, תפילה, פעילות ספורטיבית, משחקיה לילדים, מועדון לנוער, מבוגרים או קשישים, משרד לוועד הבית ואפילו חניית אופניים ועגלות.

עוד על פי פיקוד העורף, השימוש במקלט ציבורי מותר במידה וריהוט קבוע או ציוד לא יעלו על 20% משטח המקלט, וניתן לפנות את המקלט תוך ארבע שעות ממתן התראה לפינוי. על-פי ההנחיות של פיקוד העורף: אסור להחזיק כל ציוד או חומר דליק, רעיל, לרבות ציפוי קירות או תקרות וכן חובה להתקין תאורת חירום. כדי להשתמש במקלט הציבורי לשימושים אלה נדרש אישור מהנדס מפיקוד העורף וכן אישור של הרשות המקומית.
הקמת בית הכנסת בגן גורדון עוררה, כאמור, שוב את כעסם של תושבים רבים, אשר הדגישו, כי אינם נגד הדת, אולם טענתם העיקרית היא מול עיריית נתניה בשל המחסור הקיים במועדוני נוער בכלל ובצפון העיר בפרט. "אם מישהו בעירייה מאשר הפעלת בתי כנסת במקלטים, מן הראוי שיתנו היתר גם לפעילות קהילתית חברתית".

קרטן מסרה בתגובה לנתניה און ליין, כי "יש לי בעיה ומחאה נגד גישת האיפה ואיפה, נגד האפליה הברורה והמתמשכת לטובת המגזר הדתי. ושאף אחד לא ייקח את זה למקום של שנאת הדת, שנאת חינם וכדומה. זה לא! לא יכול להיות שאך ורק דתיים מקבלים אישור להפעלת מוסדות דתיים בתוך מקלטים ולחילוניים, לא מאשרים. אין שום סיבה שלא נקבל את מקלט גן יהושע לפעילות עבור הציבור החילוני. מדובר במועדון לפעילות כללית בכלל. לא רק לבני נוער. אין לנו ולו גם אולם אחד ציבורי בצפון העיר. כפי שדואגים להפעלת בתי כנסת ומדרש במקלטים בסופי שבוע, שידאגו להפעלת המקלט לחילוניים".

מעיריית נתניה, שלפני למעלה משנה התחמקה ממתן תשובה ברורה בעניין פתיחת בית כנסת במקלט בגן יהושע שבהמשך נסגר, מסרה הפעם בתגובה כי " ״האחריות על תחזוקתם ושימושם של המקלטים הינה על הרשות המקומית – לרבות החלטה על שימוש דו תכליתי. המקלטים מתוחזקים ומנוהלים על ידי העמותה לחינוך בלתי פורמלי, הן בשוטף והן בהכנתם לשעת חירום. נציין כי בצפון העיר מתקיימת פעילות ענפה במרכזים לקהילה ספורט ופנאי. כך קיימים מרכזי פעילות במרכז קהילתי בשיכון מזרחי, מרכז קהילתי בכוכב הצפון ברח' נורוק, מתנ"ס נאות הרצל, מרכזי ספורט בנעמי שמר, בשרת, בשי עגנון בבארי ובישורון כמו גם מועדוני נוער. זאת בנוסף על מועדוני נוער בנאות הרצל, מועדון "הפוך על הפוך" וכן "המרתף" בגן גיבורים, כמו גם מועדונים במקלטים כמו מועדון הנוער הצרפתי, מועדון במרכז דוד ועוד ועוד״.

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן