דוקטור שריפי: העיר נתניה בסכנת אסון וחורבן

2
132
אילוסטרציה. צילום fotolia

ד"ר ניסן שריפי מחדש מאבקו הציבורי לפינוי מיכלי האמוניה ורשימה של 150 גזים מסוכנים יותר המצויים במפעלים באזורי התעשייה. הפעם, כך מאשר ד"ר שריפי, פועל האחרון בשמה של קבוצת תושבים מקרית השרון. במכתב שהפנה לשר להגנת הסביבה, זאב אלקין, ולשר הביטחון, אביגדור ליברמן, התריע על הסכנה לכאורה בה נמצאת העיר נתניה במידה ויפגע טיל במכלי הגזים, בין השאר, במפעל פלנטקס. ד"ר שריפי הוסיף לתרחיש האימים גם רעידת אדמה, וטען כי במידה ואחד מתרחישי האימים יצא אל הפועל, יתרחש אסון לאומי.

לטענת ד"ר שריפי: "בסמיכות של כ- 150 מטר בקו אווירי משכונת קרית השרון – שיכון ותיקים בנתניה, בתחומי מפעל פלנטקס שבאזור התעשייה, נמצאים מכלי-ענק ובהם מאוחסנים גזים רעילים ומסוכנים ביותר, לרבות: אמוניה, פיפרידין, מימן כלורי, איזובוטירוניטריל, דימתיל סולפט, הידרזין הידראט ופורמאלדהיד. משקלם של גזים אלה מגיע לכדי למעלה מ- 150 טון בו זמנית" (טענה אשר הוכחשה על-ידי גורמים שונים א.ח)

ד"ר שריפי עוד הוסיף וציין במכתבו, כי קציני פיקוד העורף, המודעים היטב למסוכנותם של מיכלים אלה, התריעו בעבר, במהלך מלחמת לבנון השנייה בפני פרנסי העיר נתניה כי באם, חלילה, ייפול טיל-אויב על אחד המכלים הללו, כי אז צפוי אסון לאומי, או כלשון תיאורם של הקצינים: "אם טיל אחד נופל שם, חצי נתניה לא תהיה".

במכתבו מפנה ד"ר שריפי אצבע מאשימה גם לעברה של עיריית נתניה, שלטענתו אינה מטפלת או פועלת להרחקת המפעלים המדוברים.

מנהל המחוז במשרד להגנת הסביבה, מסר בשמו של השר, כי "מפעל פלנטקס נדרש כבר במהלך שנת 2014 לצמצם כמויות רבות של רעלים". כמו כן ציין מנהל המחוז, כי "במהלך 2016 הוספו תנאים בהיתר הרעלים, עבור רעידות אדמה במטרה למנוע סיכונים ולמזער השלכות מאירועים בהם מעורבים רעלים על האדם והסביבה, בעת התרחשות רעידת אדמה".

מעיריית נתניה נמסר בתגובה, כי "המפעל מבוקר ע"י המשרד להגנת הסביבה והאגף לאיכות הסביבה באופן שוטף והאמוניה שבמפעל מאוחסנת במיכל מבודד כפול – בו כל אמצעי הניטור והמיגון הנדרשים".

מפלנטקס נמסר בתגובה, כי "אתר פלנטקס בנתניה, המפתח ומייצר חומרי גלם לתעשיית התרופות מזה 37 שנים, פועל בהתאם לכל דרישות הדין ובהלימה להיתרים הרגולטוריים. בין היתר, האתר מצויד באישורים מרשות הכבאות ומפיקוד העורף, אשר הוענקו לאתר בהתייחס למגוון החומרים המצויים בו. כמו כן, המשרד להגנת הסביבה, האגף לאיכות האוויר בעיריית נתניה ושאר רשויות ההצלה מבקרים את פעילות המפעל באופן שוטף ובתדירות גבוהה, ועורכים, יחד עם המפעל, תרגולות לתרחישים השונים והמפעל עומד בהצלחה בכל דרישותיהם".

2 תגובות

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן