במקום אתר האשפה בנתניה: 2000 יחידות דיור ו-1100 חדרי מלון

0
107

 

תכנית חזית הים הדרומית, אחת התכניות המשמעותיות והשאפתניות ביותר להתפתחותה של נתניה – אושרה למתן תוקף בתום 15 שנות הליכי תכנון.

התכנית מתייחסת לשטח בו ניצבה בעבר המזבלה העירונית, אשר מוקמה בתוך מחצבה ישנה, ממש על שפת הים. התכנית מקדמת, למעשה, בצד הבינוי, גם השלמת פינוי ושיקומו של האתר וכן יצירת מתחם מגורים ומלונאות יוקרתי..

ראש עיריית נתניה, מרים פיירברג-איכר. צילום רענן כהן
ראש עיריית נתניה, מרים פיירברג-איכר. צילום רענן כהן

התכנית הראשונית נחשפה, לראשונה בעיתון נתניה און ליין – ksn, בשנת 2000. קידומה של התכנית, הן בהיבט התכנוני והן בהיבט המעשי, היה תלוי בפינוי מאות אלפי טונות של פסולת ואשפה. במאבק ציבורי שנמשך למעלה משמונה שנים, הצליחה ראש העיר נתניה, מרים פיירברג-איכר, לשכנע את ממשלת ישראל להכריז על פינוי אתר האשפה כעל יעד לאומי – מה שאפשר את האצת התכנית ובמקביל את מימון העלות. קדמה לכך הכרזת הגורמים הירוקים באיחוד האירופי שהכריזו על אתר הפסולת בנתניה כעל אחד מגורמי הסיכון המזהמים ביותר והמסוכנים לים התיכון

התכנית, שזכתה לכינוי "חזית הים הדרומית", משתרעת על פני  כ-775 דונמים, מתוכם 533 דונמים שטחים פתוחים, המהווים כ-70% מכלל התוכנית. בתכנית 2,000 יחידות דיור (כ- 1000 יחידות דיור על אדמת מינהל וכ- 1000 על אדמות פרטיות) – בנוסף כ-1100 חדרי מלון. בתי המלון, שייבנו בפועל באתר המחצבה הישנה ייבנו בגובה פני הים ותקרתם תהא נמוכה מהכביש הנופי (הכביש המחבר בין גלי ים לגבעת האירוסים).

בבסיס התוכנית עמדו כמה עקרונות: הגדלת שטח שמורת האירוסים  (ל – 380 דונם) במקום שבו קיים ההיקף הגדול ביותר של פריחת אירוס הארגמן באזור השרון, כאשר בביצוע – הקמת גשר השמורות שיחבר בין שמורת האירוסים לאגם החורף.  כמו כן – ביטול תכניות בנייה שאושרו בעבר על שטחים אלו, פינוי אתר האשפה הישן של נתניה שעבודות פינויו מסתכמות בכ – 250 מיליון שקל, וסילוק כל המפגעים הנובעים ממנו, שיקום חוף הים, הרחבתו והפיכתו נגיש לטובת הציבור וכן הגדלת כמות השטחים הפתוחים בנתניה ויצירת רצף תכנוני וקשר טבעי בין שמורת האירוסים, שלולית החורף ושטח התכנית. כמו כן –  חיזוק הקשר בין העיר לים ויצירת בינוי איכותי למגורים ותיירות. ובצד כל אלה –  שמירה על חוקי היסוד של מדינת ישראל בעניין הקניין הציבורי והפרטי כאחד.

לנתניה און ליין – ksn מסרה בתגובה ראש העיר נתניה, מרים פיירברג-איכר, כי "תכנית חזית הים הדרומית על שפת ימה של נתניה, נתנה למעשה מענה תקדימי לכמה בעיות אקוטיות הקשורות בסוגיות בתחום איכות הסביבה. במסגרת זו נעשו פעולות ששילבו שיקום אתר פסולת ודאגה למשאבי הטבע, תוך קידום תכנית מגורים ומלונאות על אחת מרצועות החוף החשובות והיפות של נתניה"

יש לציין כי לקידום התכנית, סייעו החברה לפיתוח ולתיירות נתניה וכן משרד התיירות ומוסדות התכנון במדינה, שראו בתכנית פיילוט ייחודי לשיקום מפגעים סביבתיים, תוך הפיכתם ליתרון בולט, לטובת העיר נתניה בפרט ומדינת ישראל בכלל.

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן